Hotellen samarbetar till framgång
2012-10-11

Hur kan man jobba med andra för att nå en framgång med sina egen verksamhet? Sätten är säkert många, här hittar ni inspiration till några sätt.


Alla är vi olika.  Vare sig vi ska gå på café, handla en ny vinterjacka eller unna oss en soft weekend så vill vi ha det som faller oss själva i smaken. Smaken står oss nära. Det har hotellen i Västervik förstått, de har hittat en samarbetsform som hjälper kunden att hitta det boende och den upplevelse som passar den bäst. Ord som prestige och missunnsamhet har de inte hört talas om.

    - Jag stämmer av med kunden vad den vill ha. Det är bättre att ha en nöjd kund i Västervik än att den ska stanna hos mig och inte riktigt få det som den önskar, säger Nicklas Fornell, en av delägarna på Centralhotellet i Västervik, när vi tillsammans med Anki Andersson, Key Account Manager på Best Western Plus Västerviks Stadshotell, sitter i lobbyn på Centralhotellet och diskuterar hur deras relation till varandra hjälper varandra att få nöjda kunder.

De ser inte varandra som konkurrenter, utan snarare som ett hjälpmedel för att kunden ska hitta just den typ av boende som passar den bäst. De menar att utbudet av hotell i Västervik är varierande vilket gör det lätt för dem att tipsa sina kunder om varandra och de tror att de talar för samtliga hotell.

    - Det är ofta man rekommenderar en kund över telefon att det finns andra boenden med olika prisklasser och ett annat utbud, säger Anki.

Hur kommer det här sig?

    - Det har nog varit så här väldigt länge, det är inget som framtvingat utan faller sig naturligt, vi hade något som kallades Boka Västervik för några år sedan, det pågick bara ett knappt halvår, men det knöt oss samman ytterligare, menar Nicklas.

Hur tycker ni att inställningen till samarbeten är i Västervik, som besöksnäring och näring i stort?

    - Väldigt bra, speciellt de senaste åren när en del yngre har återvänt till staden, de har ett annat tänk.

Håller du med om det om Anki?

    - Jo, men det stämmer nog, det finns möjligheter till samarbete på ett annat sätt idag.

De båda menar att man kan söka framgång genom andra istället för att bara försöka på egen hand. De har många samarbeten med andra utanför sin egen verksamhet, vilket gör att de kan erbjuda kunden ett större utbud. Bryggaren anlitas ofta för konferenser och Anki samarbetar just nu väldigt mycket med Västervik Resort Lysingsbadet där de tillsammans är ute på vägarna för att sälja in julbordet runt om i regionen. Anki är lite av en expert på att sätta ihop paket.

    - Men det är ju det jag brinner för, det är kul att hålla ta kontakt med andra aktörer för att skapa paket som är direkt anpassade för kunden. Vi slår ofta ned med företag som bokar konferenser och pratar vilket koncept de vill ha på sin upplevelse för anställda eller kunder. Sen tar vi kontakt med näringen och löser det med dem. Exempelvis så arbetar vi mycket med Astrid Lindgrens Värld och också väldigt mycket med skärgården, det säljer oerhört bra.

Kör ni egna dealar med Rais?

    - Ja, vi chartrar båten som tar ut våra kunder efter att de suttit stilla i en konferenssal i kanske sex-sju timmar, det är väldigt uppskattat och är något vi kan använda när vi säljer in deras vistelse hos oss på hotellet. Västervik säljer.

Nicklas jobbar också med paket men tycker samtidigt att det är lätt att också bara skicka gäster till olika ställen, mycket tack vare att han vet att många håller så hög kvalitet, han vet att de levererar det som han lovar kunden.

    - Man måste våga fråga kunden vad den vill ha, man kan förlora en kund, men i det stora hela så vinner man på att samarbeta.

Om ni själva sitter på samarbeten med andra som gör att er verksamhet utvecklas så får ni gärna ta kontakt med oss på turistbyrån så vi får en bra inblick i hur konstellationerna er aktörer emellan ser ut och hur vi kan hjälpa till att förädla dem, få dem att korsbefruktas ytterligare.

 

 


Senaste 15