Turistbranschens Oscarsutdelning står för dörren
2012-10-11

Läs om TRIP Awards utifrån följande beröringspunkter: Västervik Resort Lysingsbadet, Rese- och Turistnäringen i Sverige och Skonaren Vega.


Nästan alla branscher har sina priser. Turistbranschen också naturligtvis. Det heter Trip Awards och delas ut på Turistgalan i Stockholm den 18 oktober. Vi har gjort en djupdykning i priset där vi gratulerar en av årets finalister Västerviks Resort Lysingsbadet, pratat om prisets betydelse med Rese- och Turistnäringen i Sverige samt lyssnat på förra årets vinnare, Skonaren Vega, om deras påverkan av det så här ett år senare.

Varje år delar branschorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) ut pris till företag som varit särskilt lyckosamma det senaste året. De kallar priset för TRIP Awards och det är lite av Oscarspriset för turistnäringen i Sverige. Vinnaren får till och med en statyett. Priset ska uppmärksamma det goda företagandet och lyfta fram bra exempel både inom och utanför turistnäringen. Man vill genom detta till visa på hur mycket hur mycket rese- och turistnäringen bidrar till svensk välfärd, särskilt vill man visa svenskt näringsliv i stort branschens stora betydelse. Vinnarna utses den 18 oktober i samband med Svenska Turistgalan i Stockholm, då även Stora Turismpriset och TRIP Global Award till den bästa upplevelsen i Sverige delas ut.

Förra året fanns en näring i Västervik representerad både som finalist och vinnare i form av Skonaren Vega. Även i år finns Västervik representerat bland finalisterna, Västervik Resort Lysingsbadet är tillsammans med Ystad Saltsjöbad och Storhogna högfjällshotell & spa en av de potentiella vinnarna i kategorin Årets starkaste comeback. Förutom Årets starkaste comeback så delar RTS ut priser i kategorierna Årets uppstickare, Bäst nyttjande av marknadsföring och distribution, Årets innovation samt tyngdviktaren och kanske guldmedaljen, Stora turismpriset.

Grattis Gunnar Boman, VD på Västervik Resort Lysingsbadet, hur känns det?
    - Tack, det känns bra. Det är kul att få bekräftelse, både för personalen och även för Västerviksborna som i och med det här kan få en bild av vad en turistattraktion i staden kan betyda. Sen är det ju naturligtvis roligt att få en nationell bekräftelse, det finns ju väldigt många fina anläggningar vi tävlar med.

 

Varför tror du att ni är en av finalisterna?
    - Vi fick ju pris redan 1992, men sen kom det en period då vi gick in i en fas då vi kanske inte utvecklades så mycket utan mer höll oss stabila. Sen vi bolagiserades 2007 har vi arbetat väldigt målinriktat med att bli Sveriges första resort. Vi jobbar mycket med underhåll, evenemang, vår maskot, bredare målgrupper och vi har som mål att öka vår beläggning med 50 000 gäster till år 2015, framförallt genom säsongsförlängande insatser. Det får vi till viss del kvitto på att jobbar i rätt riktning med i och med den här finalplatsen.



Men vad har då en finalplats och ett pris som detta för betydelse för vinnarna. Är det bara ett internt ryggdunkarjippo, eller kan det faktiskt leda till att få en reell betydelse? Anneli Sundström, informationschef på Rese- och Turistnäringen i Sverige, menar att det verkligen kan innebära mycket.

    - Man får kvitto på att det man gör märks, inte minst genom den publicitet man får i sen egen kommun, men även regionalt och nationellt. Kontaktvägarna och relationerna ökar väsentligt för alla finalister, men kanske inte minst för vinnarna. I och med att nomineringsprocessen är öppen och vem som helst kan nominera så får vi in väldigt många bidrag och det är en stor bredd på dem, och också många roliga överraskningar som vi inte alls hade fått om vi hade haft en jury som nominerar.

Vad tittar ni på när utser de olika finalisterna, i det här fallet Årets Starkaste Comeback?

    - Man måste ha gjort en vändning av sin verksamhet inom en ära tid, gärna samma år. Man kan ha stått inför finansiella problem eller andra utmaningar som gjort att man har kommit starkt tillbaka. Vi tittar på vad man har gjort för att vända sin verksamhet och hur den har haft inverkan på kommunen och regionen.

Varför är Västervik Resort Lysingsbadet en av finalisterna?

    - De har utvecklats och blivit Sveriges första femstjärniga anläggning. Efter att ha bolagiserats 2008 så har man fördubblat sin omsättning och man har uppnått målet att bli Sveriges första resort. Förra året fick man pris för Årets Branschförflyttare av SCR. Man påverkar orten och man har ytterligare framtidsplaner. De har en historia som anrik anläggning som efter att bolagiseringen ägt rum satsat tydligt på konceptutveckling som har inneburit och innebär stora investeringar. Ja, anledningarna är många. De har verkligen något att se fram emot. De kommer att få gå på en gala och med chans att vinna en fin statyett, dagen innan spelar man in en film med dem som visas under galan.

Hur uppmärksammat är detta utanför branschen?

    - I och med den mediala uppmärksamheten bland lokalpress, nationella dagstidningar, radio och tv så får ju både vinnarna och priset en vida spridning och tas del av både folk i andra branscher, men också av allmänheten. Sen finns ju många departement representerade på galan tillsammans med politiker. Sen finns det ju andra intressegrupper som söker information om detta för att se vilka företag de kan samarbeta med. Så uppmärksamheten, men också intresset är stort.

 

För många inom turismbranschen har TRIP kommit att bli en betydelsefull organisation att både hitta information och inspiration ifrån, men samtidigt har många kvar att upptäcka den. Här följer en liten presentation. TRIP står för Travel Industry In Progress och började som entreprenörs och utvecklingsprojekt redan 2005. 2010 tog man att ett vidare grepp och RTS fick i uppdrag av Tillväxtverket och en rad samverkande myndigheteratt driva TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter – en gemensam plattform för privata och offentliga aktörer för samarbeten, produktutveckling och nationella turismprojekt. Verksamheten drivs inom de prioriterade verksamhetsområdena infrastruktur, entreprenörskap och finansiering. TRIP.se är utvecklingscentrets samlingsplats och en väg in för turistföretagare gällande företagsutveckling, affärsnätverk, informationsutbyte, kompetensutveckling med mera.

Genom projektuppdraget kan  TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter tillsammans med privata och offentliga aktörer, utveckla lönsamma, attraktiva och hållbara verksamheter som bidrar till att hela turistnäringen växer och ger ö<


Senaste 15